Skip to main content
|

Χρονογράφημα : Μικρασία ξανά και ξανά… (2)

Υποδειγματική σύγχρονη χρήση της οθωμανικής αγοράς. Ούτε σκέψη για χρήση ανάλογη με τις δικές μας αυθαίρετες
Υποδειγματική σύγχρονη χρήση της οθωμανικής αγοράς. Ούτε σκέψη για χρήση ανάλογη με τις δικές μας αυθαίρετες
Και το άγαλμα του Γαληνού. Το έχει ρίξει στο διάβασμα αφού ανακάλυψε φαίνεται την τυπογραφία κάπου 1500 χρόνια πριν το Γουτεμβέργιο
Και το άγαλμα του Γαληνού. Το έχει ρίξει στο διάβασμα αφού ανακάλυψε φαίνεται την τυπογραφία κάπου 1500 χρόνια πριν το Γουτεμβέργιο

SHARE

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟ

Χρόνος ανάγνωσης :
3'

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ

 

Μικρασία ξανά και ξανά… (2)

 

Σας λέω το λοιπόν για το φετινό μου ταξίδι στο «χωριό μου» τη μικρασιατική Πέργαμο. Ένα μικρομέγαλο χωριό χωρίς προσανατολισμό με εκείνες τις απαίσιες πολυκατοικίες ρυθμού…. «σοσιαλιστικού ρεαλισμού», με μια μικρομέγαλη αντίληψη από τους κρατούντες, που έχτισαν πρόσφατα ένα όμορφο μεν πολιτιστικό και εμπορικό κέντρο που ταιριάζει με τη Σμύρνη των 4.000.000 εκατομμυρίων αλλά όχι με την Πέργαμο των 40.000 το πολύ κατοίκων. Αλλά και με ένα σεβασμό (μερικές φορές θα το έλεγα και φόβο το συναίσθημα που τους κατέχει) απέναντι σε ότι ανήκει στο πάλαι ποτέ «άλλο» σύνοικο στοιχείο. Δε φοβούνται όλοι βέβαια. Κάποιοι αυτοσχεδιάζουν με ένα τρόπο που χαρακτηρίζει τους αγράμματους όπου γης. Στην κεντρική πλατεία της σύγχρονης πόλης ένα άγαλμα του Περγαμηνού μεγαλογιατρού της ρωμαϊκής αρχαιότητας που…. διαβάζει ένα βιβλίο. Βιβλίο κάπου 1.500 χρόνια πριν το Γουτεμβέργιο!

Στην οθωμανική αγορά της Περγάμου όμως, στην «αράστα» έχει υπάρξει μια πραγματική υποδειγματική παρέμβαση με στόχο την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος. Ξύλινα κουφώματα και μόνο παντού, λιθόστρωτοι δρόμοι ως και τα «καφάο» των τηλεπικοινωνιών επενδυμένα με ξύλο. Επιχειρηματίες που θέλοντας και μη όπως σας έλεγα χθες σέβονται το δημόσιο χώρο, αναπτύσσονται δηλαδή απλώνουν τα παιδάρια τους ως εκεί που τους επιτρέπει ο κανονισμός λειτουργίας που έχει θεσπιστεί και φυσικά πουθενά ούτε για δείγμα, ως εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα βρε αδερφέ, κάποιο από τα διάφορα τρομερά και φοβερά που εν τη νήσω ταύτη βαφτίζουμε «αναπτυξιακά»: ταμπέλες, πατάρια, φώτα νέον, πλαστικούρα και άλλα διάφορα. Για ντεσιμπέλ σαν τα εν τη Λεσβιακή προκυμαία ούτε κουβέντα…. Ακόμα και σε ένα μπαράκι μέσα στον παλιό ρωμαίικο μαχαλά ανάμεσα σε σπίτια που κατοικούνταν το «sanart» που παίζει με την τούρκικη λέξη «sanat» και την εγγλέζικη «art» που κι οι δυο σημαίνουν τέχνη, στο μπαράκι λοιπόν αυτό μπορούσες να κουβεντιάσεις ανθρώπινα… Φαίνεται πως οι εν τη γείτονα νέοι δεν είναι αρκούντως χαβαλετζήδες και οι επιχειρηματίες αρκούνται σε ένα καλό μεροκάματο. Καγιέν και μεζονέτα και γκόμενες σερί σε ένα καλοκαίρι δεν αποκτιούνται…

Αφήσαμε το λοιπόν την «αράστα» και μπήκαμε στο ρωμαίικο μαχαλά. Ο ποταμούς Σελινούς που γεφυρώνεται από δυο αρχαίες κατασκευές και μια σκεπασμένη κοίτη πάνω στην οποία χτίστηκε από την Κλεοπάτρα το ιερό των αιγυπτίων θεών ως αντίδωρο στους Περγαμηνούς για την αρπαγή της βιβλιοθήκης με τις περγαμηνές, χωρίζει το μαχαλά των ρωμιών από την υπόλοιπη πόλη. Ένας μαχαλάς με σπίτια ακόμα, στα χρώματα της ώχρας, του βενέτικου, του λουλακί. Το τελευταίο οι Τούρκοι το λένε «μαβί» κι ο Σεφέρης πολύ το εκτίμησε, για τούτο και λέει για τα «μαβιά σπίτια της Πέργαμος».

Είμαστε στο «καλέ μαχαλεσί», στο «ρουμ μαχαλεσί» δηλαδή στο μαχαλά του κάστρου ή στο μαχαλά των ρωμιών. Σπίτια που στέκουν όρθια, χτυπημένα από τη φτώχια των σύγχρονων κατοίκων του. Ακόμα ζουν στη σκέψη πως ένα πρωί θα βρουν κάπου σε κάποιο ντουβάρι, σε κάποιο πάτωμα, κάπου βρε αδερφέ το χρυσό που έθαψαν οι έλληνες όταν έφευγαν κυνηγημένοι. 95 χρόνια μετά και δεν κατάλαβαν πως το χρυσάφι των σπιτιών ετούτων ήταν οι άνθρωποι του.

Πολλά από δαύτα τα σπίτια πουληθήκαν και γίνανε όμορφες πανσιόν από προοδευτικούς στη σκέψη Τούρκους που καταλάβαν πως ετούτη την κληρονομιά τους ή θα την αντιμετωπίζουν σαν κατάρα ή σαν ευλογία. Και διάλεξαν το δεύτερο. Μικρές σύγχρονες πανσιόν των 4 - 5 καλών δωματίων. Μια από αυτές στο παλιό αρρεναγωγείο της Περγάμου, που ανακαίνισε ο Δήμος και το νοίκιασε σε επιχειρηματία. Το συγκρότημα με το Γυμνάσιο, το Δημοτικό σχολείο και το νηπιαγωγείο των παππούδων μας είναι πλέον ένα όμορφο σύγχρονο ξενοδοχείο. Αλλά και γειτονικά ρωμαίικα σπίτια έχουν την ίδια πραγματικά καλή τύχη. Τα ονόματα τους χαρακτηριστικά. «Ιερά», «Ηρα», «Ελαία», «Αριστόνικος». Φαντάζεστε τι έχει να γίνει στη Μυτιλήνη που τούτες τις μέρες βουλιάζει από τούρκους τουρίστες και παρακαλάμε του χρόνου να έρθουν διπλάσιοι, να ξεφυτρώσουν στην Επάνω Σκάλα πανσιόν με τούρκικα ονόματα; Αλλά ξέχασα… Δικαίωμα στη μνήμη (και στο εξ αυτής καταπώς μας συμφέρει κέρδος) έχουμε μόνο εμείς, ο περιούσιος ελληνικός λαός. Κανείς άλλος.

Θα το συνεχίσουμε ετούτο το οδοιπορικό….

ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ

Από τη στήλη «Επί τον τύπον των ήλων…» στη σημερινή (31.8.2017) έκδοση της εφημερίδας «τα Νέα της Λέσβου»

 

 

φωτο:

1 :Υποδειγματική σύγχρονη χρήση της οθωμανικής αγοράς. Ούτε σκέψη για χρήση ανάλογη με τις δικές μας αυθαίρετες

2 : Και το άγαλμα του Γαληνού. Το έχει ρίξει στο διάβασμα αφού ανακάλυψε φαίνεται την τυπογραφία κάπου 1500 χρόνια πριν το Γουτεμβέργιο

SHARE

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟ

Διαβάστε επίσης
Άρθρα απο την ίδια κατηγορία
Όλες οι προσεχείς εκδηλώσεις