31/07/2012 - 21:36

Πρώιμη διάγνωση του Αλτσχάιμερ

&n

bsp;

Ενα εργαλείο που συμβάλλει στην πρώιμη διάγνωση της νόσου Αλτσχάιμερ δημιούργησε ομάδα επιστημόνων του Ιονίου Πανεπιστημίου, χωρίς χρηματοδότηση, με τη βοήθεια συνεργαζόμενων ερευνητών εντός και εκτός Ελλάδας.

Οι ερευνητές εντόπισαν δείκτες και τις κατάλληλες συσχετίσεις που μπορούν να οδηγήσουν στην πρώιμη διάγνωση της νόσου -που σήμερα είναι το «κλειδί» για την αντιμετώπισή της- και σύμφωνα με τα όσα δήλωσε (στο ΑΠΕ-ΜΠΕ) ο επικεφαλής της ομάδας αν. καθηγητής Παν. Βλάμος «το υβριδικό διαγνωστικό πρωτόκολλο συνίσταται στη συλλογή και αξιολόγηση ατομικών δεδομένων όπως μικροβιολογικές, πρωτεϊνικές και γονιδιακές εξετάσεις αλλά και στην καταγραφή και αξιολόγηση εξειδικευμένων υποκυτταρικών βιολογικών σημάτων».

Η ίδια ομάδα είχε περιγράψει πέρυσι την ανακάλυψη του φαινομένου που ονόμασε «ηλεκτρική θρόμβωση», ενός μηχανισμού που εξηγεί σειρά δυσλειτουργιών στην εσωτερική μεμβράνη των μιτοχονδρίων και σχετίζονται με τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Η περαιτέρω μελέτη τους οδήγησε στο πρωτόκολλο διάγνωσης. Μεταξύ των δεικτών που αναλύονται και συσχετίζονται είναι και η πρωτεΐνη Q, που φαίνεται να παίζει ρόλο στην αγωγιμότητα των μιτοχονδρίων, ενώ οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι οι αυξημένες συγκεντρώσεις ψευδαργύρου και χαλκού μπορούν να διευκολύνουν τις βλάβες από την ηλεκτρική θρόμβωση που προκαλεί την άνοια.

Τα μέλη της ερευνητικής ομάδας επισημαίνουν ότι το συγκεκριμένο πρωτόκολλο μπορεί μεν να εφαρμοστεί εξατομικευμένα αλλά και με στατιστικούς δείκτες ή με τη δημιουργία στο μέλλον αυτόνομης διαγνωστικής συσκευής. Τα τελευταία αποτελέσματα των ερευνών, μέσω δημοσιεύσεων, έχουν ήδη «κατατεθεί» στη διεθνή επιστημονική κοινότητα και σύμφωνα με τους ερευνητές έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ελληνικές και ξένες φαρμακευτικές εταιρείες για την αξιοποίησή τους.