Μυτιλήνη:Σεμινάριο Εισαγωγής στον Κινηματογράφο
Διοργάνωση: Text and video improving
Διάρκεια: 24 ώρες/ ένας μήνας.
(2 φορές την εβδομάδα από 3 ώρες. Θα επιλεγούν στην πρώτη συνάντηση 2 από τις εξής ημέρες: (Δευτέρα,Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο)
Χώρος: «Μπουρίνι» (Χώρος Θεάτρου και τέχνης)
Διεύθυνση: "ΜΠΟΥΡΙΝΙ", Μητροπολίτου Ιακώβου και Θεοφίλου Χατζημιχαήλ, Καλλιθέα.
Ώρα: 5:30-20:30 ή λίγο αργότερα( μετά από συνεννόηση)
Κόστος συμμετοχής: 90 ευρώ. (Θα δοθούν στην πρώτη συνάντηση)
Θα προσφέρεται καφές ή αναψυκτικό και σάντουιτς σε κάθε συνάντηση.
Συμμετέχοντες: 12-15.
Εισηγήσεις
1)Τι είναι ο κινηματογράφος. Τρία συστατικά(σύνθεση και ανάλυση της κίνησης, προβολή ,και φωτογραφία).Ιστορικά στοιχεία για τα παραπάνω Εξήγηση του μετεικάσματος, επίδειξη κινηματογραφικών παιχνιδιών(ζωοτρόπιο ,θαυματοτρόπιο, φαινακιστοσκόπιο).Ανάλυση συνοπτικά της ιστορίας της φωτογραφίας.(Νιέπς, Νταγκέρ, Ήστμαν, φίλμ).Επίδειξη διαφορετικών ειδών φιλμ.
2) Γενικά για την σκηνοθεσία και τον ρόλο της.
Σκηνοθέτης και ο ρόλος του. Συνεργείο της ταινίας. Ειδικότητες του σινεμά. Στάδια της ταινίας(γύρισμα, μοντάζ, μιξάζ, κ.τλ).Συνεργασίες του σκηνοθέτη με τις άλλες ειδικότητες. Ιδιομορφίες του επαγγέλματος και το τι πρέπει να διαθέτει ο σκηνοθέτης.
3)Οπτικές ενότητες.
Κάδρο, Πλάνο, Σκηνή, Σεκάνς. Εξήγηση της βασικής γραμματικής του κινηματογράφου. Αντιστοιχία με την λογοτεχνία. Κατανόηση των οπτικών ενοτήτων με παραδείγματα στο βίντεο.
Χρησιμοποίηση της βιντεοκάμερας με την βοήθεια βιντεοπροβολέα.
4)Είδη των πλάνων.
Πολύ γενικό, Γενικό, μουαγέν, αμερικάνικο, μέσο, πρώτο πλάνο, γκρο ,λεπτομέρεια. Εξήγηση των ειδών των πλάνων και της σημασίας τους. Περιγραφική και ψυχολογική χρήση. Παραδείγματα από το βίντεο.
5)Οι θέσεις της μηχανής λήψης.
Φυσιολογική ,νορμάλ, μπλονζέ, κεκλιμένο. Από άποψη δυνατότητας του ανθρώπου(ρεαλιστική, μη ρεαλιστική).’Από την άποψη το πώς βλέπουμε την πραγματικότητα(αντικειμενικό υποκειμενικό πλάνο).
6)Κινήσεις μηχανής
Πανοραμική, βερτικάλ ή κάθετη, συνδυασμένη,τράβελινγκ,παράλληλο τράβελλινγκ(2 ώρες)
7)Κανόνες εφαρμογής κίνησης της μηχανής.
Οι κανόνες κίνησης και ο κινηματογραφικός χωροχρόνος. φιλμικός χώρος.
8)Σημεία στίξης ή οπτικά συνδετικά.
Φοντύ ή φέιντ άουτ, φοντύ ανσεναί(κινηματογράφος) η ντισόλβ(τηλεόραση).Αντιστοιχία σημείων στίξης στον κινηματογράφο με την τηλεόραση. Σκούπα, Εφέ ή τρυκ είναι το κατ ,και η σημασία του .Ιστορικά στοιχεία.
9)Κινηματογραφικοί φακοί και ο ρόλος τους
Οι φακοί και η φωτογραφική μηχανή. Ορολογία φακών. Εστιακή απόσταση, βάθος πεδίου, διάφραγμα, γωνία όρασης του φακού, ευκρίνεια φακών, είδη φακών(συγκλίνοντες, αποκλίνοντες),φωτεινότητα, έκθεση, φωτόμετρο, βιζέρ, νετάρισμα. Κινηματογραφικοί φακοί και προοπτική. Φυσιολογικοί ,ευρυγώνιοι, τηλεφακοί. Αισθητική χρήσης τους(παραδείγματα από ταινίες).Διαφορές προοπτικής φακών.
10) Ο ήχος στον κινηματογράφο( Διάλογοι, θόρυβοι, μουσική). Παραδείγματα. Τρόποι χρήσης της μουσικής. Ο ήχος στο θρίλερ. Διάλογος( μονόλογος, ήχος οφφ, εσωτερικός μονόλογος).
11) Βασικά στοιχεία ηθοποιίας στο σινεμά. Διαφορές θεάτρου κινηματογράφου. Ο ρόλος του ηθοποιού και η καθοδήγησή του από το σκηνοθέτη.
12)Σύνθεση του κάδρου.
Η τοποθέτηση όλων των στοιχείων του κινηματογραφικού κάδρου(ηθοποιοί ντεκόρ, φώτα, σκηνικά κτλ) και η σχέση μεταξύ τους για την παραγωγή καλλιτεχνικού αποτελέσματος. Επιλογές σύνθεσης. Παραδείγματα από γυρίσματα.
Διαφορές σύνθεσης ζωγραφικού και φωτογραφικού κάδρου.
Κανόνες τεσσάρων δυνατών σημείων(χρυσής τομής),κανόνας του απλού τριγώνου, κανόνας του διπλού τριγώνου, κανόνας της διαγώνιας σύνθεσης.
13)Κινηματογραφικοί κανόνες σύνθεσης του κάδρου.
Κανόνας καδραρίσματος των πολύ γενικών κάδρων. Κανόνας της χρησιμοποίησης όλης της έκτασης του κάδρου. Κανόνας ισορροπίας των κοντινών κάδρων. Κανόνας κατεύθυνσης και φυγής. Παραδείγματα από βίντεο.
14) Σενάριο
Ανάγνωση σεναρίου και ανάλυση ταινίας( «Τσάιναταουν» Ρομάν Πολάνσκι).
15)Αισθητικά ρεύματα του κινηματογράφου
(σοβιετικός κινηματογράφος, νεορεαλισμός, νέο κύμα κ. λπ)
15)Σύγχρονος κινηματογράφος
Παρουσίαση του σύγχρονου κινηματογράφου, των βασικών τάσεων και των κυρίαρχων εθνικών κινηματογράφων. Πρωτοποριακές περιπτώσεις(Πήτερ Γκρήναγουέι, Μπέλα Τάρ κ.λπ.)
Όλες οι θεωρητικές παρουσιάσεις γίνονται με τη χρήση παραδειγμάτων από ταινίες.
Παρουσίαση ταινιών και παραδειγμάτων με βιντεοπροβολέα/ χρήση επαγγελματικής βιντεοκάμερας.
Επίσης, μετά από κάθε τρίωρο θα δίνονται οι εισηγήσεις των προηγούμενων μαθημάτων.
Πληροφορίες: 22510-37235 και 6983-235878 (10-2 πρωί και 6-10 βράδι)