05/09/2013 - 20:21

Περισσότερη καθαριότητα, συχνότερο Αλτσχάιμερ

Η βελτίωση της υγιεινής στην καθημερινή ζωή εξηγεί εν μέρει την αύξηση στα ποσοστά της νόσου Αλτσχάιμερ στις ανεπτυγμένες χώρες, σύμφωνα με μία νέα έρευνα που δείχνει πως υπάρχει σχέση μεταξύ των μικροβίων και της νόσου.

Η ερευνητική ομάδα, που έκανε τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “Evolution, Medicine and Public Health”, μελέτησε τον επιπολασμό της νευροεκφυλιστικής πάθησης σε 192 χώρες και συσχέτισε τη συχνότητα των περιστατικών με την ποικιλία των μικροβίων.

Λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορές στα ποσοστά γεννήσεων, το προσδόκιμο ζωής και την ηλικία, οι επιστήμονες βρήκαν πως τα διαφορετικά επίπεδά υγιεινής, οι μολυσματικές ασθένειες και η αστικοποίηση ευθύνονται για το 33%, το 36% και το 28% αντιστοίχως των διαφορών στη συχνότητα εμφάνισης του Αλτσχάιμερ από χώρα σε χώρα. Μάλιστα, οι πιο πλούσιες και ανεπτυγμένες χώρες, οι οποίες έχουν και καλύτερες συνθήκες υγιεινής και οι κάτοικοί τους εκτίθενται σε λιγότερα μικρόβια, είναι αυτές όπου εμφανίζουν και τα περισσότερα περιστατικά της πάθησης. Όσο πιο αστικοποιημένη είναι μια χώρα, τόσο συχνότερα φαίνεται να εμφανίζεται η νόσος.

Οι ερευνητές αναφέρουν ως μία πιθανή εξήγηση ότι η ολοένα και πιο μειωμένη έκθεση των ανθρώπων στους παθογόνους μικροοργανισμούς αναστέλλει την ανάπτυξη ζωτικών τμημάτων του ανοσοποιητικού συστήματος. Η έκθεση σε «καλά» και «κακά» μικρόβια είναι αναγκαία ώστε να λειτουργούν σωστά οι άμυνες του ανθρωπίνου οργανισμού. Οι κοινωνίες όμως γίνονται πιο καθαρές, λιγοστεύει η επαφή με τα μικρόβια και άλλους μολυσματικούς παράγοντες και εμποδίζεται η σωστή ανάπτυξη σημαντικών στοιχείων για το ανοσοποιητικό σύστημα των ανθρώπων, όπως τα λευκά αιμοσφαίρια.

Η ομάδα εκτιμά ότι εν μέρει και η νόσος Αλτσχάιμερ οφείλεται σε μια τέτοια δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, το οποίο στρέφεται εναντίον του σώματος. Βεβαίως, εμπλέκονται και διάφοροι άλλοι παράγοντες όπως η διατροφή, το μορφωτικό επίπεδο, η σωματική άσκηση, η γενικότερη υγεία κ.α.

Πηγή: enet.gr