Πολιτισμός

17/04/2011 - 14:39

Χωρίς το Νίκο Παπάζογλου...

Έφυγε σήμερα το πρωί από τη ζωή ο Νίκος Παπάζογλου, έπειτα από πολύχρονη μάχη με τον καρκίνο. Ο δημοφιλής τραγουδιστής απεβίωσε σε ηλικία 63 ετών. Η κηδεία του θα γίνει αύριο στις 4:00 μ.μ., στον ιερό ναό «Αγίου Θεράποντα» στην Τούμπα Θεσσαλονίκης.
Tα μισά από τα καλύτερα τραγούδια που ακούσαμε τα τελευταία είκοσι χρόνια ήταν δικά του. Σε κάθε συναυλία του γίνεται το αδιαχώρητο. Δημιούργησε «σχολή» με το ύφος του, τη γνωστή σχολή της Θεσσαλονίκης. Μιλάμε για τον τύπο με το κόκκινο μαντήλι, τον «ινδιάνο» της ελληνικής μουσικής, Νίκο Παπάζογλου. Ήρεμος, στοχαστικός, ολιγαρκής, λιτός, ανοιχτόμυαλος, ευαίσθητος άνθρωπος που έχει επιλέξει να ζει όπως ακριβώς θέλει: στους δικούς του ρυθμούς. Εξαιρετικά βαθιά φωνή, γνώριμη για το λυγμό της, χαρακτηριστική για το χρώμα της. Όλα αυτά τα στοιχεία μαζί, δημιούργησαν μια μοναδικά ερωτική σχέση με το κοινό του. Κι έκαναν αυτό το κοινό να αγαπήσει τραγουδοποιούς που εκείνος ανακάλυψε κι ανέδειξε. Κάθε καλοκαιρινή του εξόρμηση στην Ελλάδα αποτελεί προσωπική του επιλογή, βάσει διαφόρων κριτηρίων, εκτός των οικονομικών. Αν και θεωρείται από τους καλύτερα αμειβόμενους καλλιτέχνες συναυλιών, επειδή δεν υπάρχουν μεσάζοντες στην διοργάνωσή τους. Χρόνια τώρα διοργανώνει και πραγματοποιεί μόνος του τις συναυλίες του με τη Λοξή Φάλαγγα (οι μουσικοί του) στα πιο απίθανα μέρη της Ελλάδας. Θυμηθείτε το live στο ηφαίστειο της Νισύρου ή στο αρχαίο θέατρο της Θάσου. Σε ένα μικρό στούντιο γράφει τα πρώτα του τραγούδια και κάποια από αυτά τραγουδιούνται από τον Πασχάλη, τον οποίο αντικατέστησε στους OLYMPIANS για να κάνει τη στρατιωτική του θητεία! Οι αρχές της δεκαετίας του 1970 τον βρίσκουν στο Aachen της Γερμανίας με το Σαλονικιώτικο συγκρότημα ZEALOT (ΖΗΛΩΤΗΣ). Κάνει προσπάθειες να προωθήσει τη δουλειά του στον ευρωπαϊκό χώρο και ηχογραφεί κάποια κομμάτια στο Μιλάνο. Επιστρέφει στα πάτρια εδάφη το 1976. Το 1977 συμμετέχει στην παράσταση «Αχαρνής ο Αριστοφάνης που γύρισε από τα θυμαράκια», γεγονός που τον φέρνει σε επαφή με τους Διονύση Σαββόπουλο και Μανώλη Ρασούλη. Με αφορμή αυτή την παράσταση κυκλοφορεί ο ομώτιτλος δίσκος στον οποίο επίσης συμμετείχε. Δυο χρόνια μετά, οι τρεις τους και ο Νίκος Ξυδάκης δημιουργούν αυτό που έμελλε να αφήσει σφραγίδα στη νεοελληνική μουσική σκηνή, το δίσκο "Η εκδίκηση της Γυφτιάς" με την χαμογελαστή εικόνα του Νίκου σε πρώτο πλάνο. «Τρελλή κι αδέσποτη», «Κανείς εδώ δεν τραγουδά» και άλλα έντεκα κομμάτια που αγαπήθηκαν και τραγουδήθηκαν όσο λίγα. Έχει ήδη με προσωπική εργασία και μεράκι "οικοδομήσει" το στούντιο του στην Κάτω Τούμπα, το γνωστό ΑΓΡΟΤΙΚΟΝ το οποίο γίνεται γι' αυτόν εργαλείο δημιουργίας μερικών από τα καλύτερα τραγούδια της τελευταίας εικοσαετίας στην Ελλάδα. Έπεται λοιπόν συνέχεια, το 1979 με το «ΔΗΘΕΝ» των Ξυδάκη - Ρασούλη, στο οποίο τραγουδά μαζί με τον Δημήτρη Κοντογιάννη και τη Σοφία Διαμαντή. Το 1983 πραγματοποιεί μερικές εμφανίσεις στο ΖΟΟΜ στην Αθήνα με την «Ταχεία Θεσσαλονίκης» που δεν είχαν την αναμενόμενη από το κοινό ανταπόκριση. Την ίδια χρονιά συγκεντρώνει ότι είχε βγάλει από το πλούσιο υλικό της ψυχή του σε μελωδία με στίχο στο γνωστό σε όλους μας δίσκο «ΧΑΡΑΤΣΙ». Με αυτή τη δουλειά δεν κάνει απλά μια ακόμα έκπληξη αλλά σφραγίζει την ελληνική μουσική των νεότερων χρόνων. Δίσκος σταθμός, επηρεάζει αρκετούς νεότερους τραγουδοποιούς και σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους που κυκλοφορεί ο Παπάζογλου αργότερα, δημιουργείται η «σχολή της Σαλονίκης», το «ρεύμα Παπάζογλου»... Ο χαρακτηρισμός αφορά καλλιτέχνες που ακολουθούν τα χνάρια του και διδάσκονται από το ύφος του. Στο «ΧΑΡΑΤΣΙ» ο Νίκος παντρεύει τη ροκιά με το «αχ», το μπαγλαμαδάκι με την ηλεκτρική κιθάρα και το τσέλο με το μπουζούκι σε ένα εκπληκτικό άκουσμα, αποδεικνύοντας πως ότι είναι γνήσιο δεν έχει όρια και κανονισμούς. Είκοσι χρόνια μετά και το κλασικό πλέον τραγούδι «ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ» στάζει μέλι, αγαπιέται, σκουπίζει δακρυσμένα μάγουλα. Όπως επίσης ο «Υδροχόος», «Λεμόνι στην πορτοκαλιά» του Μανώλη Ρασούλη και της Βάσως Αλαγιάννη, το «Χαράτσι» του Σιμώτα (στίχος) και τα «Καρυάτιδα», «Στάλα-στάλα», «Με το τραγούδι», «Ευχή», «Χθες βράδυ», «Πέρασα έτσι», «Χτυπάει τηλέφωνο». Εκτός όμως από τις προσωπικές του δουλειές, τον συναντάμε στη Ρεζέρβα (1984) και στο «Ζήτω το ελληνικό τραγούδι» (1986) του Σαββόπουλου. Επίσης στο «Πότε Βούδας πότε Κούδας» δίσκος του Μ. Ρασούλη (1986) όπου τραγουδά το ομότιτλο κομμάτι. Αλλά και στο «Σείριο υπάρχουνε παιδιά» του Χατζιδάκι το 1988. Στο δίσκο «Ολοι δικοί μας είμαστε» με τους Μ. Ρασούλη, Χ. Νικολόπουλο και Π. Τερζή και στο «Σκόρπια 1» του Μ. Ρασούλη με τη Γλυκερία. Παράλληλα κυκλοφορούν και οι δικοί του δίσκοι ΜΕΣΩ ΝΕΦΩΝ το 1986 και ΣΥΝΕΡΓΑ το 1991. Την ίδια χρονιά 30 Σεπτέμβρη 1991 ηχογραφεί και κυκλοφορεί την ΕΠΙΤΟΠΙΟΣ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ από το θέατρο του Λυκαβηττού. Διαχρονικές σιωπηλές επιτυχίες, τα τραγούδια των δίσκων του, «Ένα κι ένα», «Ο μοναχός ο άνθρωπος», «Στη ρωγμή του χρόνου», «Φύσηξε ο Βαρδάρης», «Καλημέρα», «Είναι αργά», «Απόψε σιωπηλοί», «Δεν είμαι ποιητής», «Νυκτερινό Α' και Β», «Όμως εγώ», «Μάτια μου» και άλλες. Το 1995 κυκλοφορεί η τελευταία του δουλειά "ΟΤΑΝ ΚΥΝΔΥΝΕΥΕΙΣ ΠΑΙΞΕ ΤΗΝ ΠΟΥΡΟΥΔΑ" (πουρούδα: στα κυπριακά το κλάξον του ποδηλάτου). Όλες οι δουλειές του έχουν ηχογραφηθεί στο ΑΓΡΟΤΙΚΟΝ με την ετικέτα «Στρόγγυλοι δίσκοι». Άξιες αναφοράς είναι και οι συνεργασίες του (στις περισσότερες είχε την επιμέλεια) με το Μανώλη Λιδάκη, τη Γλυκερία, τη Χορωδία Αιγαίου, τη Σαραγούδα Γιασεμή, τους Παλαιολόγους, το Λουδοβίκο των Ανωγείων, τη Νένα Βενετσάνου, τη Λιζέτα Καλημέρη, την Κατερίνα Σιαπάντα, τη Όλγα Δεραινίτη κ.ά. Ο Νίκος στηρίζει τη μουσική με το δικό του τρόπο, δίνοντας ευκαιρίες σε καλλιτεχνικά διαμάντια σαν τον Σωκράτη Μάλαμα, τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, τις Μικρές Περιπλανήσεις, τον Ορφέα Περίδη, τη Μελίνα Κανά και αρκετούς άλλους. Του ανωτέρω απόδειξη είναι οι δίσκοι «ΑΓΡΥΠΝΙΑ», «Η ΠΥΛΗ ΤΗΣ ΑΜΜΟΥ», «Ο ΧΑΣΟΜΕΡΗΣ», «ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΥΝΕΝΤΗ», «ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ», «ΝΥΧΤΕΣ ΜΑΓΙΚΕΣ». Όλα αυτά τα χρόνια, υποστηρίζει τις μουσικές του δημιουργίες με ένα τρόπο που άλλοι καλλιτέχνες δε θα τολμούσαν φοβούμενοι το ρίσκο. Τα καλοκαίρια μαζί με τους συνεργάτες του, το γκρουπ «Λοξή Φάλαγγα» οργώνει την Ελλάδα δίνοντας συναυλίες. Συνήθως επισκέπτεται ξεχασμένες από τους πολλούς περιοχές, δίνοντας τη δυνατότητα για πραγματική διασκέδαση σε ανθρώπους που ζουν μακριά από τις μεγαλουπόλεις. Το αποτέλεσμα των εμφανίσεων είναι πάντα το ίδιο. Σε όποιο χώρο και αν επιλέξει να εμφανιστεί δημιουργείται το αδιαχώρητο και ο κόσμος δείχνει την αγάπη του για το γνήσιο τραγούδι. Αποφεύγει να εμφανίζεται στην τηλεόραση και δεν δίνει συνεντεύξεις χωρίς ουσιαστικό λόγο. Λίγοι καλλιτέχνες δείχνουν στη μουσική το σεβασμό με τον οποίο εκφράζεται ο Παπάζογλου. Ψύχραιμη, ήρεμη και ουσιώδης προσωπικότητα, πρότυπο και δάσκαλος για πολλούς νεότερους που θέλησαν να βαδίσουν στα χνάρια του. Η φωνή του είναι προικισμένη με ιδιαίτερη χαρακτηριστική χροιά. Βαθύς λυγμός το άκουσμά της, τραγουδοποιός που νιώθει ό,τι με μελωδία ξεστομίζει. Η πορεία και το ύφος του πιστοποιούν όχι απλά τη γνησιότητά του. ----------------------------------------------------- Παραθέτουμε σχετικό κείμενο για τον Νίκο Παπάζογλου όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Δίφωνο" πέρυσι τον Απρίλιο Νίκος Παπάζογλου του  Γιάννης Θ. Πετρίδη Στη ρωγμή του χρόνου. Δεν υπάρχουν κοσμοκαλόγεροι στη δισκογραφία και ο Παπάζογλου δεν υπήρξε ποτέ τέτοιος. Για αγιογραφίες καλλιτεχνών, ας περάσει καλύτερα ο επόμενος. Αυτός εδώ να μείνει. Έχει όλες τις αμαρτίες που χρειάζεται ένας τραγουδοποιός για να στήνει κάθε φορά όμορφες ιστορίες και προπάντων για να συνεχίσει να μας παραμυθιάζει. Πέρα από το πηγαίο ταλέντο και μια σπουδαία φωνή, αυτό που τον καθόρισε περισσότερο ήταν οι εμμονές του και τα «όχι» που είπε όλα τα χρόνια που βολοδέρνει. Και δεν είναι διόλου λίγα. Τριάντα πέντε χρόνια τραγούδια. Συχνά, μοναχικός λύκος. Με τις ιδιοτροπίες του. Δύσκολος. Τζόρας, σύμφωνα με τον Σαββόπουλο, σκούντρος όπως θα έλεγαν κάτω από το αυλάκι. Μερικές φορές ίσως είναι και ο μοναδικός τρόπος για να συνεχίσεις την πορεία σου. Να βγάλεις το σκαρί από τα δύσκολα και να ρεμεντζάρεις. Να δέσεις δηλαδή. Πέντε ψυχές στριμωγμένες και άλλοι πέντε υπνόσακοι πεταμένοι εδώ και εκεί. Εκείνο το κακόμοιρο το starlet αγκομαχούσε, αλλά τα κατάπινε τα χιλιόμετρα. Από την Αθήνα στο Ρίο και, από εκεί, αν τη βγάζαμε, στο Άκτιο. Διήμερο μουσικό φεστιβάλ, σου λέει. Συναυλίες, μπίρες και ύπνο στην παραλία. Τι άλλο θέλαμε; Ήταν Ιούλιος του ’84 και ήμασταν δεκαεξάρηδες. Το πήγαμε σερί το ταξίδι και με μια 90άρα κασέτα tdk. Από την μια το Transformer του Lou Reed και, από την άλλη, το Χαράτσι, που μόλις είχε κυκλοφορήσει. Τώρα όλη η ζωή σου ένα φιλμ τρελό, με το λάμδα παχύ, σαλονικώτικο. Έτσι το τραγουδούσαμε, κάνοντας γούστο. Θα έπαιζε και ο Παπάζογλου στο Άκτιο, με την Ταχεία Θεσσαλονίκης. Θα τζαμάρανε μάλιστα επί σκηνής και με τον Σιδηρόπουλο. Αυτό, βέβαια, τραβώντας για εκεί, δεν το ξέραμε. Δεν σκαμπάζαμε τίποτα από Εκδίκηση Της Γυφτιάς και Δήθεν. Σνομπαρία για όλα αυτά. Επιμέναμε ότι είμαστε μόνο ροκ εν ρολ και μακριά από την Ανατολή. Ουσιαστικά, τότε μαθαίναμε τον Παπάζογλου και –περιέργως για τα μέτρα μας– μας άρεσε. Μας άρεσε, γιατί πρώτα από όλα σκάλιζε ηλεκτρικά τις τροπικές κλίμακες και ξεκλείδωνε από άλλο δρόμο την ελληνικότητα, που κουβαλούσαμε ή δεν κουβαλούσαμε. Για ν’ ακούσουμε μπαγλαμά, τρίχορδο, ήθελε τρόπο. Χωρίς κιθάρα και τύμπανα μαζί, πώς θα το καταπίναμε; Αποκλείεται, μη μας πάρει και κανένα μάτι. Κολλήματα… Έπειτα ήταν και το παρουσιαστικό του. Εντάξει, δικός μας. «Ινδιάνος σκέτος είναι» έλεγε και ξανάλεγε ο Στέφανος, ο μεγαλύτερος και ο διαβασμένος της παρέας. «Τραγουδούσε το ’70 και σε διάφορα συγκροτήματα…». «Aγροτικό» στους Olympians Παπάζογλου: παπάζ-ογλου. Στα τουρκικά, ο γιος του παπά, δηλαδή. Θα μπορούσε, αλλά δεν… Το σόι πρόσφυγες από τ’ ανατολικά. Το σπίτι στα Λεμονάδικα, ο πατέρας χασάπης και ο μικρός από δίπλα. Σχολείο, αλλά και μαγαζί. Παιχνίδι στην Τσιμισκή, στα κάστρα, σκαλομαρία στα τραμ αλλά και το καλοκαίρι διάφορες δουλειές για να μη χασομεράει. Ό,τι να ’ναι, χειρωνακτικές. Τσιράκι δίπλα σε τεχνίτες, μανάβικα. Να πουλάει πάγο στο Κουλέ Καφέ…Aκούγεται σενάριο ταμάμ για Βασιλάκη Καΐλα, έτσι όμως μεγάλωσαν και τα περισσότερα παιδιά της γενιάς του. Πρωτίστως η μέριμνα του βιοπορισμού, σε μια μετεμφυλιακή Ελλάδα, που πάλευε για το τώρα, ψάχνοντας το αύριο στην πόλη και στην αντιπαροχή. Το τραγούδι και η μουσική για τον Νίκο Παπάζογλου ήρθαν σαν παιχνίδι και διασκέδαση. Πιτσιρίκια που σκαρφαλώνανε στις πολεμίστρες του κάστρου, στα μπεντένια δηλαδή, και κάνανε το κομμάτι τους, αλλά και στα οικογενειακά γλέντια και στις γιορτές με γονείς και συγγενείς. Εκεί θα μπορούσε ν’ αναζητήσει κανείς τις πρώτες μουσικές πληροφορίες, το παράπονο, το λυγμό στη φωνή του, το βυζαντινό μέλος, Τη δεκαετία του ’60 πήραν φωτιά τα τόπια και ο πλανήτης έβραζε . Οι κοινωνίες –στο μεγαλύτερο κομμάτι τους– έθεταν ερωτήματα, διεκδικούσαν και οι νέοι ξήλωναν και έφτιαχναν με ευκολία τον κόσμο από την αρχή. Η Θεσσαλονίκη εκείνης της δεκαετίας μύριζε έντονα. Το παραπέτασμα ήταν κοντά. Οργάνωση Kαρφίτσα, Γκοτζαμάνης, τρίκυκλο και δολοφονία Λαμπράκη, παραχριστιανικές οργανώσεις, ασφάλεια, πνεύμα και ηθική. Από την άλλη μπάντα, τα πράγματα μετρημένα. Λαμπράκηδες, ροκάδες και υποψιασμένοι στη Διαγώνιο, στου Γκιγκιλίνη στην Τσιμισκή, στο βιβλιοπωλείο του Αναγνωστάκη στη Χρυσοστόμου Σμύρνης. Υπήρχαν βέβαια και τα κλαμπ στην Κρήνη και στην Αρετσού, με ορχήστρες που διασκεύαζαν ξένα χιτ, συγκροτήματα που άλλαζαν κάθε μήνα αλλά και μια underground σκηνή που έπαιρνε τις ανάσες της πίσω από τα εξώφυλλα των Μοντέρνων Ρυθμών. Ο Παπάζογλου έζησε καλά όλο αυτό το σκηνικό• και απ’ την καλή και απ’ την ανάποδη. Οι πρώτοι δίσκοι του Dylan βάζουν βαθιά το χεράκι τους μέσα του. Γκρουπάκια της γειτονιάς και, τελειώνοντας το λύκειο, κάνει το «αγροτικό» του στους Olympians τραγουδώντας (στη Χαβάη) ιταλικά, αγγλόφωνα, Los Bravos Black is black, I want my baby back και τέτοια. Στη συνέχεια ήρθαν και τα σκληρά. Στα τέλη των sixties, η πόλη είχε αρχίσει ν’ αποκτά κίνηση με γκρουπ που κοιτούσαν και πέρα από την ποπ. Χωρίς ωδεία όμως και πάρτες. Αυτοδίδακτοι μουσικά πιτσιρικάδες που βαρούσαν• και βαρούσαν καλά. Έτσι υποστηρίζουν τουλάχιστον αυτοί που το έζησαν. Από κοντά ο Παπάζογλου. Πέρασμα από τους Fratelli, τους Blow up και, στο γύρισμα της καινούργιας δεκαετίας, με τους φασαριόζους Μακεδονομάχους και τον Ζηλωτή σε Γερμανία και Ιταλία. Γιώργος Πεντζίκης, Γιάννης Καντζός, Σαράντης Κασσάρας, Ρούλης Πυρίλης, Στέλιος Φωτιάδης, Θόδωρος Παπαντίνας, Λεωνίδας Σταματιάδης, Μίμης Αντωνόπουλος, ο δημοσιογράφος και μάνατζερ συγκροτημάτων Τάσος Ψαλτάκης και άλλοι. Ψυχεδέλεια, σόουλ, r‘n’b, Cream,Velvet Underground. Παιδιά του Ψυχρού Πολέμου, της επταετίας, αλλά και του Γούντστοκ, του Ζάπα, του Χέντριξ, των Stones, του Αντονιόνι στο Blow up και στο Zambriskie Point. Σε κάποιο από τα διάφορα παρεάκια και η Τάνια Τσανακλίδου… Λίγο πριν από τη μεταπολίτευση και μετά την επιστροφή του Ζηλωτή από τις ευρωπαϊκές του περιπέτειες και προσδοκίες (δεν έκατσε η πασιέντζα τελικά), ο Νίκος Παπάζογλου ξεκινά τη σχέση του με την ηχοληψία και τα στούντιο. «Mεικτό και νόμιμο είδος» Τεχνικά εγχειρίδια, διάβασμα, κονσόλα και εργαλεία. Πώς λέμε «Push pull». Παράλληλα ανακαλύπτει και μπαίνει όλο και πιο βαθιά μουσικά στην καθ’ υμάς Ανατολή. Παράδοση, βυζαντινοί δρόμοι, λαϊκές ρυθμολογίες, τρίχορδο μπουζούκι. Το πρώτο μικρό στούντιο που στήνει βρίσκεται στην περιοχή Χαριλάου. Κάπου κοντά στη ρωσική εκκλησία. Η αρχή για το Αγροτικόν. Το 1977, η φωνή του Παπάζογλου ακούστηκε για πρώτη φορά στην δισκογραφία. Ζητάω ωραία πράγματα, μ’ αίμα και με θυσίες στους Αχαρνής του παιδικού του φίλου, του Διονύση Σαββόπουλου. Μαζί και οι Ζιώγαλας, Ρασούλης, Τανάγρη, Λιούγκος, Μπουλάς κ.ά. Ένα χρόνο αργότερα, η Γυφτιά πήρε την Εκδίκησή της. Παραγωγός ο Σαββόπουλος, μουσική ο Νίκος Ξυδάκης και στίχοι ο Μανώλης Ρασούλης. Τραγούδια με ανατρεπτική διάθεση που γράφτηκαν σ’ ένα τετρακάναλο Teac 33-40 στο καινούργιο –τότε– Αγροτικόν, της οδού Παπάφη 150. Έτεροι συνωμότες: Σοφία Διαμαντή, Δημήτρης Κοντογιάννης και Νίκος Παπάζογλου, στο τραγούδι αλλά και στο εξώφυλλο. Το 1979 ο κύκλος της συγκεκριμένης παρέας έκλεισε μ’ ένα ακόμα εξαιρετικό άλμπουμ, τα Δήθεν. Δύο δίσκοι που –τα χρόνια που ακολούθησαν– αποδείχτηκαν καταστασιακοί, αφού όμως πρώτα χλευάστηκαν –ως γύφτικα και δήθεν λαϊκά με μπαναλιτέ αισθητική– λογοκρίθηκαν, όπως καθετί καινούργιο που κινείται έξω από τη νόρμα της εποχής. Οι αρχές του ’80 βρήκαν τον Παπάζογλου σε σποραδικά λάιβ (με Βόμβολο, Σιγανίδη, Παπαδάμου κ.ά και ρεπερτόριο από Εκδίκηση Της Γυφτιάς και Δήθεν) και κυρίως στις δραστηριότητες του Αγροτικόν, που γνώριζε αρκετή κίνηση. Τα επόμενα χρόνια μάλιστα θα γνώριζε ακόμη μεγαλύτερη: Χειμερινοί Κολυμβητές, Blues Gang, A priori, Φατμέ, Τρύπες, Mushrooms, Anti Troppau Council, Σωκράτης Μάλαμας, Θανάσης Παπακωνσταντίνου, Μικρές Περιπλανήσεις• με τον Νίκο Παπάζογλου, παραγωγό, μηχανικό ήχου, guest, ενορχηστρωτή… Τα πρώτα του τραγούδια φέρουν τ’ όνομα Χαράτσι (τι όμορφο εξώφυλλο!) και συγκροτούν ένα παλίμψηστο ήχων. Μην μπλέξουμε με είδη και αυτοσχέδιους όρους. Ό,τι κουβαλούσε μουσικά στο κεφάλι του μέχρι τότε. Στάλα στάλα, Ευχή, Αύγουστος… τελεκάστερ και τρίχορδο μπουζούκι. Οι αντιθέσεις στο δικό του «μεικτό και νόμιμο είδος». Η εξαιρετική ταχεία Θεσσαλονίκης είχε πιάσει δουλειά, σε όλη την Ελλάδα, στη Σελήνη (κοντά στον Λευκό Πύργο), αλλά κατέβηκε και στην Αθήνα, στο Zoom. Όμορφες παραστάσεις, με αρκετό κόσμο και τον Rick Wright των Pink Floyd ένα βράδυ από κάτω. Ακολούθησε το Μέσω Νεφών και άλλα έντεκα τραγούδια σε γλώσσα και ατμόσφαιρες γνώριμες από το Χαράτσι. Crossover κομμάτια η Ρωγμή του χρόνου, το Καλημέρα, το Φύσηξε ο Βαρδάρης… Ο χύμα τύπος με το κόκκινο φουλάρι και το τζιν παίρνει τα πάνω του για τα καλά και το κοινό αυξάνεται και γουστάρει. Αυτοδιαχειριζόμενες περιοδείες, συναυλίες σε φεστιβάλ, κάστρα και νησιά, ουρά στα εκδοτήρια, γεμάτες φθινοπωρινές βραδιές στον Λυκαβηττό, κάλεσμα στον Σείριο του Μάνου Χατζιδάκι. Ο Παπάζογλου ζούσε και απολάμβανε την ανηφόρα της επιτυχίας. Τη δόξα• ίσως κάποια στιγμή και τη ματαιοδοξία. Όλα ανθρώπινα. Τη στροφή της δεκαετίας του ’90 την πήρε με Λοξή Φάλαγγα, την ίδια δυναμική αλλά και διαφορετική φιλοσοφία. Τη βρίσκει στα ουσάκ, μετράει πάντα σωστά τα 9/8, γυροφέρνει την παράδοση και τα μουσικά άνθη του τόπου, στήνει γλέντια, αρμενίζει θάλασσες και αιθέρες και, όποτε θυμηθεί, ηχογραφεί καλά τραγούδια. Όχι πολλά. Τρεις δίσκοι σε δεκάξι χρόνια. Σύνεργα, Όταν Κινδυνεύεις Παίξε Την Πουρούδα, Μάισσα Σελήνη και ένα λάιβ στον Λυκαβηττό, το ’91. Στο ζωντανό, μην τον φοβάσαι. Αραίωσε αλλά ξέρει ακόμα να το κουλαντρίζει όπως τότε. Όσο για μουσικούς πειραματισμούς και fusion επεμβάσεις: στα εργαστήρια. Αυτοί που το «έχουν», το ξέρουν και εμείς τους πιάνουμε. Είδαμε και πάθαμε με αρκετούς… ροκάδες τα τελευταία χρόνια, που πήραν πυτιά, μπουζούκια και ηλεκτρικές για να παντρέψουν (πανάθεμά τους) τη Δύση με την Ανατολή και τον μισό Νότο. Καλά ρε καρντάσι, παντρειά με το ζόρι γίνεται; Δισκογραφία * 1973 Φίλοι Και Αδελφοί (Philips 6331057 lp-cd). Ο δεύτερος δίσκος του Πασχάλη (Αρβανιτίδη) έχει δύο τραγούδια γραμμένα από τον Νίκο Παπάζογλου, τα Ανία και Είναι Αργά. * 1977 Αχαρνής (Lyra 3304 lp-cd). Ο Διονύσης Σαββόπουλος καταπιάστηκε με τον Αριστοφάνη έπειτα από παραγγελία του Θεάτρου Τέχνης, αλλά τελικά ανέβασε παράσταση με δική του μετάφραση το χειμώνα του 1976-1977 στην Πλάκα. Στον Αριστοφάνη Που Γύρισε Από Τα Θυμαράκια (όπως είναι ο παράλληλος τίτλος του δίσκου) έπαιζαν και τραγουδούσαν οι Σαββόπουλος, Σάκης Μπουλάς, Μελίνα Τανάγρη, Νίκος Ζιώγαλας, Ηλίας Λιούγκος, Μανώλης Ρασούλης και Νίκος Παπάζογλου. * 1978 Η Εκδίκηση Της Γυφτιάς  (Lyra 3308 lp-cd). Ο πρώτος δίσκος που ηχογραφήθηκε στο στούντιο Αγροτικόν του Νίκου Παπάζογλου, στη Θεσσαλονίκη. Η μουσική του Νίκου Ξυδάκη στα έντεκα από τα δεκατρία τραγούδια, τα στιχάκια του Μανώλη Ρασούλη στα δώδεκα, η ερμηνεία των Δημήτρη Κοντογιάννη, Διονύση Σαββόπουλου, Σοφίας Διαμαντή (δύο) και Νίκου Παπάζογλου (εννέα) που έγραψε και μουσική στα Κυρ Διευθυντά Των Δίσκων και Κανείς Εδώ Δεν Τραγουδά. * 1979 Τα Δήθεν (Lyra 3320 lp-cd). Πάλι το δίδυμο Μανώλη Ρασούλη και Νίκου Ξυδάκη με τους ίδιους ερμηνευτές (Παπάζογλου, Κοντογιάννης, Διαμαντή). Ηχογραφημένος και αυτός στο στούντιο Αγροτικόν της Θεσσαλονίκης. Μπουζούκι παίζει ο Χρήστος Νικολόπουλος. * 1979 Η Ρεζέρβα (Lyra 3735/6 2 lp-cd). Διπλός δίσκος του Σαββόπουλου, όπου ο Παπάζογλου τραγουδά δεύτερη φωνή σε πέντε τραγούδια. Συμμετέχουν η Αφροδίτη Μάνου, η Άλκηστις Πρωτοψάλτη, η Ελένη Βιτάλη, ο Δημήτρης Κοντογιάννης και η Μήτσα Ρούτη. * 1981 Χειμερινοί Κολυμβητές (ανεξάρτητη παραγωγή CP912 lp). Ο πρώτος δίσκος τους με μουσική, στίχο και τραγούδι από τον Αργύρη Μπακιρτζή, ηχογραφημένος στο στούντιο Αγροτικόν. Το 1991 κυκλοφόρησε και σε cd (Lyra 072), εμπλουτισμένο με αποσπάσματα από συναυλίες τους. Τραγουδούν ακόμη ο Ισίδωρος Παπαδάμου, ο Μιχάλης Σιγανίδης, η Ουρανία Καργούδη και ο Νίκος Παπάζογλου στην Προσφυγιά και στις Ψείρες. * 1984 Χαράτσι (Lyra 3369 lp-cd). Ο πρώτος προσωπικός δίσκος του. Περιέχει εννέα δικά του τραγούδια και δύο γραμμένα από τη Βάσω Αλλαγιάννη και τον Μανώλη Ρασούλη. * 1984 Όλοι Δικοί Μας Είμαστε (Lyra 3371 lp-cd). Σε μουσική του Χρήστου Νικολόπουλου και στίχους του Μανώλη Ρασούλη. Τραγουδούν οι Δημήτρης Κοντογιάννης, Γιάννης Κούτρας, Πασχάλης Τερζής, Νάντια Καραγιάννη, Ηλίας Μακρής και Νίκος Παπάζογλου. * 1985 Η Γλυκερία Στο Λυκαβηττό  (Lyra 3419 lp-cd). Ηχογράφηση συναυλίας της Γλυκερίας στον Λυκαβηττό με συμμετοχή του Νίκου Παπάζογλου στα τραγούδια Με το τραγούδι με το κρασί και Οι μάγκες δεν υπάρχουν πια. * 1986 Εν Αθήναις (Lyra 3426 lp-cd). Μουσική του Νίκου Κυπουργού για παράσταση του Ελληνικού Χοροδράματος. Ο Παπάζογλου στο Τσιφτετέλι του Διογένη με στίχους Ρασούλη. * 1986 Μέσω Νεφών (Lyra 3440 lp-cd). Ο δεύτερος προσωπικός δίσκος του Παπάζογλου. Συνθέσεις δικές του με στίχους Ρασούλη, Γιάννη Σπυρόπουλου, Λάζαρου Ανδρέου κ.ά. * 1986 Πότε Βούδας Πότε Κούδας (CBS 450291 lp-cd ). Ο Μανώλης Ρασούλης στα λόγια και ο Πέτρος Βαγιόπουλος στη μουσική. Τραγουδούν, εκτός από τους δημιουργούς, ο Νίκος Παπάζογλου (το ομώνυμο τραγούδι), η Γλυκερία, ο Λεωνίδας Βελής και η Χριστίνα Μαραγκόζη. * 1987 Ζήτω Το Ελληνικό Τραγούδι (Minos 691/2 2 lp-2 cd). Διπλός δίσκος με 29 τραγούδια και 29 καλεσμένους από τηλεοπτική σειρά της ΕΡΤ1 που παρουσίαζε ο Σαββόπουλος. Ο Παπάζογλου τραγουδά την Παράβαση από τους Αχαρνής και συμμετέχει στο δημοτικό τραγούδι Ανέβηκα στην πιπεριά και στα αποσπάσματα τραγουδιών του Χατζιδάκι. * 1988 Στο Σείριο Υπάρχουνε Παιδιά (Σείριος 88002/4 3 lp -2 cd). Την περίοδο 1987-1988 στην Πλάκα στην μπουάτ Σείριος, ο Μάνος Χατζιδάκις οργάνωσε παραστάσεις με πολλούς τραγουδιστές και συγκροτήματα. Σε αυτή την κασετίνα υπάρχουν και  δύο τραγούδια από τις εμφανίσεις του Νίκου Παπάζογλου. * 1988 Ο Κύριος Σαββόπουλος Ευχαριστεί Τον Κύριο Χατζιδάκι (Σείριος 88006 lp). Πρόζες και τραγούδια από τις εμφανίσεις του Διονύση Σαββόπουλου στον Σείριο, στην Πλάκα, ανάμεσα 17 Ιανουαρίου και 3 Φεβρουαρίου 1988. Η Έλλη Πασπαλά μαζί με τον Νίκο Παπάζογλου στο Χάρτινο το φεγγαράκι με ένα ποτ πουρί τραγουδιών. * 1990 Σύνεργα  (Lyra 4559 LP-051 cd). Ο τρίτος προσωπικός δίσκος του Παπάζογλου. Τα τραγούδια έγραψε ο ίδιος και ο Ορφέας Περίδης (τρία), ο Γιώργος Ζήκας (δύο) και η Βάσω Αλλαγιάννη. * 1990 Υποκλίνομαι (WEA 170778 lp). Με τη Χαρά Αργυροπούλου. Σε μουσική και στίχους Παπάζογλου τα Χτες βράδυ και Πέρασα έτσι δίχως λόγο (και τα δύο από το Χαράτσι). * 1991 Παραμύθια (Lyra 4597 lp). Ο δεύτερος δίσκος του Σωκράτη Μάλαμα με συμμετοχή της Όλγας Δεραινίτη, της Μελίνας Κανά και του Νίκου Παπάζογλου που λέει το Κίρκη. * 1991 Στο Θέατρο Λυκαβηττού (Lyra 4608 lp-cd). Επιτόπια ηχογράφηση στο θέατρο Λυκαβηττού, Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 1991. Ο τέταρτος προσωπικός δίσκος του Παπάζογλου. * 1992 Σύγχρονο Τραγούδι - Μέρες Μουσικής (Lyra 4695/6 2 lp-cd). Από συναυλία στο θέατρο Παλλάς της οδού Βουκουρεστίου την άνοιξη  του 1992. Συμμετέχουν ο Νίκος Πορτοκάλογλου (τέσσερα), ο Νίκος Ξυδάκης (τέσσερα), η Μελίνα Τανάγρη (πέντε), η Ελένη Τσαλιγοπούλου (τέσσερα) και ο Νίκος Παπάζογλου (τρία). * 1992 Τα Σκόρπια (Lyra 4672 lp-cd). Συλλογή δώδεκα τραγουδιών, με στίχους του Μανώλη Ρασούλη. Με τους Νίκο Παπάζογλου (επτά), Γλυκερία (δύο), Νίκο Ξυδάκη (δύο), Μανώλη Λιδάκη. * 1994 Anthologia (Piranha 38 cd). Συλλογή τραγουδιών του Νίκου Παπάζογλου που κυκλοφόρησε στη Γερμανία. * 1995 Όταν Κινδυνεύεις Παίξε Την Πουρούδα (Lyra 4798 lp-cd). Ο πέμπτος προσωπικός δίσκος του. Ερμηνεία και μουσική δικά του. Στίχους έγραψαν ο ίδιος σε δύο τραγούδια, ο Τάκης Σιμώτας (τρία), ο Λάζαρος Ανδρέου (τρία) κ.ά. * 1997 Πύλη Της Άμμου (Μύλος 09 cd). Με τον Λουδοβίκο των Ανωγείων. Ο Σωκράτης Μάλαμας, ο Νίκος Παπάζογλου και ο Λουδοβίκος στο ομώνυμο. * 2001 Ο Χασομέρης (Lyra 0709 cd). Οι Παλαιολόγοι σε τραγούδια του Παντελή Χατζηκυριάκου. Ο Παπάζογλου τραγουδά το Πρόλογος. * 2001 Από Τον Πουνέντη (ΚΑΛΜΕ 02 cd). Νησιώτικα τραγούδια με τη Χορωδία Αιγαίου που διευθύνει ο Θεοφάνης Σουλακέλλης. Ο Παπάζογλου συμμετέχει στο ομώνυμο τραγούδι. * 2001 Σαββόραμα (Universal 016644 2 cd). Ηχογράφηση από τρεις παραστάσεις του Διονύση Σαββόπουλου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τον Δεκέμβριο 2000. Συμμετέχουν ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Δημήτρης Μπάσης, ο Νίκος Παπάζογλου, η Μελίνα Τανάγρη, ο Σάκης Μπουλάς, η Μελίνα Κανά και η Δόμνα Σαμίου. Ο Παπάζογλου, μαζί με τον Σαββόπουλο, στην Πάροδο από τους Αχαρνής. * 2002 Περιθώριο (Lyra 0739 cd). Ο Παπάζογλου και η Μαρία Θωίδου σε τραγούδια του Γιώργου Σφυρίδη. * 2002 Αγρύπνια (Lyra 5001 cd). Τραγούδια του Θανάση Παπακωνσταντίνου με τον ίδιο, τον Σωκράτη Μάλαμα (τέσσερα) και τον Νίκο Παπάζογλου στο Άστρο του πρωινού. * 2002 Μια Φορά Κι Έναν Καιρό (Μετρό 86 cd). Παραμύθια και διηγήματα από την Ελλάδα και τον κόσμο με τη Σαβίνα Γιαννάτου, τον Δημήτρη Ζερβουδάκη, τον Χρήστο Θηβαίο, τη Μελίνα Κανά, τον Λουδοβίκο των Ανωγείων, τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, τον Νίκο Παπάζογλου, τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, την Έλλη Πασπαλά, τον Διονύση Σαββόπουλο και τον Διονύση Τσακνή. Κυκλοφόρησε μαζί με το περιοδικό Μετρό, τεύχος 86 τον Δεκέμβριο 2002. * 2005 Μάισσα Σελήνη (Lyra 5005 cd). Ο έκτος προσωπικός δίσκος τού Παπάζογλου, κυκλοφορεί δέκα χρόνια μετά τον προηγούμενο προσωπικό δίσκο του. Τραγούδια με δική του μουσική. Οι στίχοι της Πηγής Καφετζοπούλου, του Δημήτρη Μπαμπαούς, της Μαρίνας Αρμεύτη, του Μίμη Καστερά, του Γιώργου Βατουσιάδη κ.ά. * 2006 Και Με Οδηγό Ένα Παιδί (Lyra 1093 cd). Με τις Μικρές Περιπλανήσεις. Ο Παπάζογλου στο Σαράντα μίλια ναυτικά. * 2008 Αμυγδαλάκι Τσάκισα (Music Corner cd). Η Κατερίνα Παπαδοπούλου σε παραδοσιακά τραγούδια που ενορχήστρωσε ο Σωκράτης Σινόπουλος. Ο Παπάζογλου στο Τίνος είν’ το περιβόλι. * 2009 Ήμουν Κι Εγώ Εκεί (Lyra 76724 cd). Δεκαοκτώ συμμετοχές του Νίκου Παπάζογλου σε δίσκους άλλων τραγουδιστών, συγκεντρωμένες σε ένα cd. * 2010 Πέρασμα Στην Κίμωλο (Κέρος cd). Παραδοσιακά τραγούδια της Κιμώλου, με τον Νίκο Οικονομίδη στο βιολί, την Κυριακή Σπανού στο τραγούδι και τον Νίκο Παπάζογλου στο Αγγελετής. ------------------------- πηγές : ΤΑ ΝΕΑ , ΔΙΦΩΝΟ , ΑΠΕ

Μοιράσου το άρθρο!