18/10/2013 - 20:13

Ο ύπνος απομακρύνει τις τοξίνες από τον εγκέφαλο

style="text-align: justify;">Ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί τον ύπνο για να απομακρύνει τις τοξίνες που συσσωρεύονται μετά από μια δύσκολη μέρα γεμάτη σκέψεις, ανακάλυψαν ερευνητές.

Αμερικανική ερευνητική ομάδα πιστεύει ότι το σύστημα απομάκρυνσης 'απορριμμάτων' από τον εγκέφαλο είναι ένας από τους κύριους λόγους που κοιμόμαστε.

Η έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό 'Science' έδειξε ότι οι νευρώνες συρρικνώνονται στον ύπνο για να ανοίξουν τα κενά μεταξύ τους και επιτρέπουν σε υγρό να καθαρίσει τον εγκέφαλο.

Υποδεικνύει επίσης ότι η αποτυχία να καθαριστούν ορισμένες τοξικές πρωτεΐνες μπορεί ενδεχομένως να παίζει ρόλο σε διαταραχές στον εγκέφαλο.

Μια μεγάλη ερώτηση για τους ερευνητές ύπνου είναι γιατί τα ζώα δεν κοιμούνται όταν είναι ευάλωτα σε αρπακτικά.

Φάνηκε ότι έχει μεγάλο ρόλο στην επιδιόρθωση των αναμνήσεων στον εγκέφαλο και στη μάθηση, αλλά ομάδα του University of Rochester Medical Centre, πιστεύει ότι το 'νοικοκυριό' μπορεί να είναι από τους κύριους λόγους για τον ύπνο.

Η Dr Maiken Nedergaard, δήλωσε ότι ο εγκέφαλος έχει περιορισμένη ενέργεια στη διάθεσή του και φαίνεται ότι πρέπει να επιλέξει μεταξύ 2 λειτουργικών περιοχών- ξύπνιος και με επίγνωση  ή κοιμώμενος και να καθαρίζει.

Μπορούμε να το παρομοιάσουμε με ένα πάρτυ στο σπίτι. Είτε διασκεδάζουμε τους καλεσμένων είτε καθαρίζουμε το σπίτι, αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε και τα 2 ταυτόχρονα.

Ερευνητές που απεικόνισαν τον εγκέφαλο ποντικών έδειξαν ότι το γλεμφικό σύστημα έγινε 10 φορές πιο ενεργό όταν κοιμήθηκαν οι ποντικοί.
Κύτταρα στον εγκέφαλο, πιθανόν τα γλοιακά, που κρατούν ζωντανούς τους νευρώνες συρρικνώνονται την ώρα του ύπνου. Αυτό αυξάνει το μέγεθος του διαστήματος μεταξύ του εγκεφαλικού ιστού, επιτρέποντας περισσότερο υγρό να αντληθεί και να ξεπλύνει τις τοξίνες.

Η Dr Nedergaard δήλωσε ότι πρόκειται για ζωτικής σημασίας λειτουργία για να μείνει κάποιος ζωντανός αλλά δεν φάνηκε να είναι πιθανή όταν ο εγκέφαλος είναι ξύπνιος. Θεωρεί ότι πρόκειται για υπόθεση, αλλά φαίνεται ότι ο εγκέφαλος χάνει πολλή ενέργεια όταν αντλείται νερό και προφανώς αυτό δεν είναι συμβατό με την επεξεργασία πληροφοριών.

Πρόσθεσε ότι η αληθινή σημασία των ευρημάτων θα γίνει γνωστή μόνο μετά από έρευνες σε ανθρώπους αλλά παρόμοια πειράματα σε μηχάνημα μαγνητικής τομογραφίας θα είναι σχετικά εύκολα.

πηγή: www.iatronet.gr