Δεν καταλαβαίνετε ότι έτσι τα σχολεία χωρίζονται σε κατηγορίες ανάλογα με το αν οι γονείς των παιδιών μπορούν να πληρώνουν ή όχι; Δεν καταλαβαίνετε ότι αυτή η λογική είναι αδιέξοδη γιατί κάποια στιγμή οι γονείς δε θα μπορούν (ή δε θα θέλουν) να πληρώσουν άλλο;
· Και πάνω απ΄ όλα: Δεν καταλαβαίνετε ότι μ΄ αυτό που βάλατε στα παιδιά σας να κάνουν τους διαπαιδαγωγείτε να είναι δουλικοί απέναντι στον κάθε ξένο; Ότι
έτσι επιβεβαιώνετε κι αναπαράγετε ολόκληρη την σχετική προπαγάνδα που κυκλοφορεί αυτό τον καιρό στην Ευρώπη για τη «ζητιάνα» Ελλάδα και τους Έλληνες που «χρωστάνε και παρακαλάνε για λεφτά»;
· Δεν καταλαβαίνετε ότι αυτό που βάλατε να κάνουν τα παιδιά, δεν έχει διαφορά απ΄ αυτό που βάζουν κάποιοι γύφτοι, που βάζουν τα παιδάκια τους ζητιανεύοντας στα φανάρια ή να πουλάνε χαρτομάντηλα ή να παίζουν ακορντεόν στις παρέες (Είναι «νωρίς» ακόμα για τέτοιες ευφάνταστες πρωτοβουλίες ή δε σας έχουν περάσει ακόμα απ΄ το μυαλό);
Μάλιστα μια κυρία, μόλις της το είπα, μου είπε ότι «και στην Ταϋλάνδη κάποιοι γονείς, βγάζουν τα παιδιά τους στην παιδική πορνεία για να ζήσει η οικογένεια». Δηλαδή για «καλό και αναγκαίο σκοπό». Ομολογώ ότι είναι υπερβολική έως και άδικη αυτή η «σύγκριση». Όμως αυτά τα πράγματα είναι σαν την εγκυμοσύνη: δεν υπάρχει «λίγο έγκυος» και «πολύ έγκυος». Έτσι κι αυτό το θέμα: Δεν υπάρχει «λίγο δουλάκια» (εδώ) και «πολύ δουλάκια» (στην Ταϋλάνδη). Η λογική (των γονιών τους) είναι ίδια.
Σα να βλέπω τα επόμενα βήματά σας. Δεν είμαι μάγος, αλλά τα περιγράφουν άριστα πολλοί παιδαγωγοί από τις Σκανδιναβικές χώρες, απ΄ την Αγγλία και τις ΗΠΑ. Για παράδειγμα ο γνωστός σκηνοθέτης Μάϊκλ Μούρ, που δεν είναι κομμουνιστής, αλλά ένας συντηρητικός Αμερικάνος, στο βιβλίο του «Ηλίθιοι Λευκοί» (Δεν ξέρω ποιους εννοεί. Κάντε δικές σας υποθέσεις), περιγράφει το «σχολείο» στις ΗΠΑ: Ένα σχολείο που οι γονείς κι οι δάσκαλοι φτιάχνουν ένα «συμβούλιο» που αποφασίζει για όλα: Προϋπολογισμό και προγραμματισμό. Πώς θα βρουν έσοδα. Πώς θα χρησιμοποιήσουν τα παιδιά και το σχολείο για να βρούν έσοδα. Κι οι λύσεις που περιγράφει ότι εφαρμόζονται εκεί είναι:
Νοικιάζουν χώρους του σχολείου σε ιδιώτες. Κάνουν εράνους. Βάζουν τα παιδιά να πουλάνε διάφορα αντικείμενα στα φανάρια (σοκολάτες, χαρτομάντηλα, κλπ). Όλο το σχολείο (μαθητές και δάσκαλοι) μαζεύουν μανιωδώς κουπόνια από κάποια προϊόντα που δίνουν δώρα υλικά απαραίτητα για τη λειτουργία του σχολείου (Από χλωρίνες μέχρι πίνακες και τετράδια). Παραχωρούν πλευρές της λειτουργίας του σχολείου σε επιχειρήσεις. Για παράδειγμα η πετρελαϊκή εταιρεία «EXON MOBIL», μετά το «ναυάγιο» του πετρελαιοφόρου της «ΕΧΟΝ VALDEZ» που «έσκισε» την Αλάσκα, ανέλαβε να κάνει ... περιβαλλοντική εκπαίδευση σ΄ όλα τα σχολεία της Αλάσκας. Τα σχολεία έχουν σπόνσορα και χορηγό. Για παράδειγμα χιλιάδες σχολεία στις ΗΠΑ έχουν χορηγό την Coca Cola. Κι άλλα τόσα την Pepsi Cola. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται: Το σχολείο λειτουργεί με εντολές της εταιρείας, έχει το όνομα της εταιρείας, υπηρετεί τους στόχους της εταιρείας. Οι δάσκαλοι για να τους κρατήσουν στη δουλιά αναγκάζονται και γίνονται πλασιέδες των εταιρείων σε βάρος των πελατών γονιών. Τα σχολεία έχουν χορηγό ανάλογα με το οικονομικό επίπεδο των γονίων των μαθητών τους. Ανάλογα με το αν ο χορηγός έχει ενδιαφέρον ή όχι γι αυτό το σχολείο αυτής της γειτονιάς. Τα σχολεία είναι κατηγοριοποιημένα. Αν σ΄ ένα σχολείο δεν έχουν λεφτά οι γονείς και δεν έχουν χορηγό, τότε αναγκάζονται να διαλέγουν ποιών μαθημάτων δασκάλους θα προσλάβουν και ποιά μαθήματα δε θα κάνουν καθόλου στα παιδιά τους, οι δάσκαλοι κάνουν τις καθαρίστριες κλπ. Πολλά ακόμα λέει για το σχολείο στην «αναπτυγμένη καπιταλιστική βαρβαρότητα». Δε τα θυμάμαι όλα. Σας προτείνω ανεπιφύλακτα να το διαβάσετε αυτό το βιβλίο.
Όταν κάποιος κάνει πράγματα σχετικά με το «παιδί» και το «σχολείο», είναι άκρως απαραίτητο να μπορεί σκέφτεται και με επιστημονικά, παιδαγωγικά, ψυχολογικά κριτήρια. Όταν στο σχολείο ο καθένας χρησιμοποιεί τα παιδιά για να κάνει ό,τι «του κατέβει», τότε αυτό δεν είναι σχολείο: Είναι τηλεπαιχνίδι. Ή είναι ... μπίζνα. Ή είναι ... «Μπάτε σκύλοι αλέστε ...».
Όταν μιλάμε για «σχολείο», δε μιλάμε για το δικό μας συγκεκριμμένο σχολείο, ή για το δικό μας παιδί, αλλά για όλα τα σχολεία και όλα τα παιδιά. Η μοίρα του σχολείου σας και των παιδιών σας, είναι ίδια με τη μοίρα όλων των παιδιών της χώρας, ότι και να κάνετε. Ξέρετε ... το να βλέπεις τα παιδιά όλου του κόσμου σαν να είναι δικά σου παιδιά και να αγωνιάς για όλα μαζί, λέγεται ευαισθησία, πολιτισμός, καλλιέργεια, παιδαγωγική. Το να λες «τα δικά μου να είναι καλά» αδιαφορώντας για το τι γίνεται γύρω σου, λέγεται βαρβαρότητα, ωχαδερφισμός, υπανάπτυξη ...
Λέγεται εν τέλει φασισμός. Κυρίως όμως είναι αδικαιολόγητη μικροαστική αισιοδοξία και υπερφίαλη μικροαστική φιλοδοξία, μιας κάστας ανθρώπων που ονειρεύονται ότι «τα μπορούν όλα», ότι μπορούν να σωθούν την ώρα που γύρω τους βουλιάζουν όλα. Ότι το σχολείο αυτό μπορεί να σωθεί και όλα τ΄ άλλα ας γίνουν στάχτη. Μιας κάστας ανθρώπων που κοιτάζουν «απ΄ την άλλη μεριά» για να μη δουν τη σίγουρη μοίρα τους που είναι η προλεταριοποίησή τους. Για να μη δουν ότι εχθρός τους είναι αυτός που προσπαθούν να «φτάσουν» – ο καπιταλιστής. Και φίλος της είναι αυτός που εξορκίζουν - η εργατική τάξη. Ότι όσο και να παλεύουν για να γίνουν καπιταλιστές (έστω και μικροί) είναι καταδικασμένοι να κατρακυλούν αργά ή γρήγορα στα χαμηλότερα οικονομικά στρώματα, λόγω ανταγωνισμού με αυτούς που ζηλεύουν: τους μεγάλους καπιταλιστές που πνίγουν σιγά σιγά όλους τους «μικρομεσαίους».
Σας υπενθυμίζω ότι εγώ «Δεν έχω ούτε μια άσπρη τρίχα στη ψυχή μου, ούτε σταγόνα γεροντίστικης ευγένειας» (Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκυ). Προσπάθησα να γράψω νηφάλια και με κατανόηση. Να καταπνίξω την οργή μου. Αλλά δεν μπορώ να κάνω «γαργάρα». Θεωρώ αυτό που κάνατε ακραίο. Και ειδικά αυτό που κάνατε στα παιδάκια ΣΑΣ με το «THANK YOU» το θεώρω ΕΜΕΤΙΚΟ. Ούτε «αντιδραστικό» θα το πω, ούτε «ΠΑΣΟΚΙΚΟ», ούτε «ζητιανιά», ούτε «ραγιαδισμό», ούτε τίποτα άλλο απ΄ αυτά που έτσι κι αλλιώς ισχύουν. Το κρίνω ΕΜΕΤΙΚΟ.