Skip to main content
|

Τι σχέση έχει η Κνωσός με τη Μυτιλήνη 2016;

SHARE

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟ

Χρόνος ανάγνωσης :
4'
Ημερομηνία Εκδήλωσης :

Ένα πειραματικό εργαστήριο ψηφιακών τεχνών και παιχνιδιών, γλωσσών και αρχαιολογίας.

 

Τι σχέση έχει η Κνωσός με τη Μυτιλήνη 2016;

Τι σχέση έχει ο μύθος του Μινώταυρου με την προσφυγιά και τη μετανάστευση;

Πως μπορεί μια βόλτα σε έναν αρχαιολογικό χώρο να μας βοηθήσει να σκεφτούμε πάνω σε ζητήματα εκτάκτου ανάγκης στο σήμερα;

 

Το εργαστήριο αυτό προσκαλεί ανθρώπους ανεξαρτήτως τόπου προέλευσης, φυλής, φύλου, γλώσσας, ειδικότητας, ηλικίας και άλλων διαχωριστικών προσδιορισμών, να συμμετάσχουμε μαζί σε ένα εργαστήριο πειραματικών παιχνιδιών.

 

Σάββατο 16 Απριλίου 2016

12:00 μμ – 3:00 μμ

Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Μυτιλήνη, Λέσβος (κοντά στο αεροδρόμιο)

Το εργαστήριο θα γίνει στο κτήριο της Λέσχης (στην Αίθουσα Μεταπτυχιακού, στο υπόγειο) και στο εξωτερικό θεατράκι (μπροστά στο Κτήριο Γεωγραφίας)


Ενώνοντας προσεγγίσεις από gaming, αρχιτεκτονική, εικαστικές τέχνες και storytelling, τα παιχνίδια ξεκινούν από διαφορετικά σημεία. Άλλοτε αρχίζουν από μία Κνωσό, άλλοτε από ένα χαρτί ζωγραφικής, άλλοτε από μία «ξένη» λέξη ή έναν μύθο. Το κάθε παιχνίδι μας πάει σε άλλο τόπο, σε ένα ταξίδι που έχει να κάνει με το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.


Στα παιχνίδια υπάρχει μια ψηφιακή 3D περιήγηση-ερμηνεία του χώρου της Κνωσού (βασισμένη σε σχέδια του Arthur Evans), καθώς επίσης μία σειρά από mini-games (ψηφιακά και μη) και animation shorts, που παίρνουν την Κνωσό ως αφορμή για να θέσουν ερωτήματα για το πως ερμηνεύεται το παρελθόν και πως σχετίζεται με το πως βλέπουμε και βιώνουμε το παρόν.


Ιδιαίτερη έμφαση στο εργαστήριο δίνεται στη μυθολογία, η οποία έχει επηρεάσει σημαντικά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε και φανταζόμαστε την Κνωσό από τον 20ο αιώνα μέχρι και σήμερα. Οι μύθοι είναι ιστορίες που αφηγείται  ένας πολιτισμός ή μια κοινωνική ομάδα, συχνά με θεματολογία την δημιουργία του κόσμου, το πως βλέπει την πίστη, τη φύση και τις κοινωνικές σχέσεις. Αν και δεν πρέπει να μπερδεύουμε τον μύθο με την ιστορική καταγραφή γεγονότων, οι μύθοι ωστόσο μπορούν να αποτελέσουν σημαντική πηγή ενδείξεων για το ποιες ενδεχομένως ήταν οι αξίες, οι πεποιθήσεις και οι πρακτικές των ανθρώπων που δημιούργησαν/δημιουργούν και διηγήθηκαν/διηγούνται  τους μύθους αυτούς. Παλαιότερα, οι μύθοι μεταφέρονταν από γενιά σε γενιά μέσω προφορικού λόγου, ενώ το περιερχόμενό τους σήμερα  προσεγγίζεται μέσα από την μελέτη υλικών καταλοίπων και ειδικότερα εικονογραφίας. Ο κάθε πολιτισμός έχει τους δικούς του μύθους – ακόμη και σήμερα. Πολλές από τις ιστορίες που βλέπουμε σε ταινίες, ή διαβάζουμε σε κόμικ, είναι μια μορφή σύγχρονης μυθολογίας. Από πού και από ποιους όμως ξεκινούν οι μύθοι;

 

Από την Μέδουσα μέχρι τον Κύκλωπα, υπάρχουν συχνά χαρακτήρες στην ελληνική μυθολογία που αντιμετωπίζονται σαν "ξένοι", χαρακτήρες που τους καταδικάζουν να ζουν στο περιθώριο της κοινωνίας. Ένα αντίστοιχο παράδειγμα είναι και ο μύθος του Μινώταυρου, τον οποίο – σύμφωνα με τον μύθο - κλειδώνει ο βασιλιάς Μίνωας στο λαβύρινθο της Κνωσού.Τι όρια και σύνορα βλέπουμε στον μύθο του Μινώταυρου, και τι ομοιότητες βλέπουμε με το σήμερα; Τι ρόλο παίζει η μυθολογία στην μετάδοση ιδεών και νοοτροπιών γύρω από τον “ξένο”; Πως θα μπορούσε η μυθολογία να βοηθήσει να συζητήσουμε σημερινές αντιλήψεις γύρω από τον "ξένο"; Και τι θα μπορούσαμε να μάθουμε από τους μύθους που έχουν καλλιεργηθεί πέρα από τα σύνορά μας, σε μέρη κοντινά ή μακρινά;

Tο εργαστήριο εξερευνά τις δυνατότητες οπτικοακουστικών μέσων για μια προσέγγιση που ενώνει θεωρία με πράξη, εκπαίδευση με δημιουργικότητα, προσωπικό με συλλογικό προβληματισμό, σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία. Στο τέλος του εργαστηρίου καλούνται συμμετέχοντες σε συζήτηση και η ανταλλαγή απόψεων: για τους ποικίλους τρόπους που βιώνουμε το παρελθόν στο παρόν (εντός και εκτός αρχαιολογικών χώρων), καθώς και για το πως θα μπορούσε η αρχαιολογία να συνεισφέρει εργαλεία και μεθοδολογίες πιο άμεσες σε στιγμές έκτακτης ανάγκης: για τη δυνατότητά της να προσαρμόζεται στις σημερινές κοινωνικές ανάγκες.


«Το να παίζουμε δεν είναι πολυτέλεια. Είναι αναγκαιότητα.» - Kay Redfield Jamison


Το εργαστήριο θα είναι στα ελληνικά-αγγλικά και με μεταφραστές στα αραβικά και φαρσί.


Τα ψηφιακά παιχνίδια έχουν δημιουργηθεί ερευνητικά από το τμήμα Μέσων Καινοτομίας Τέχνης του Εργαστηρίου Ολοκληρωμένων Συστημάτων (ISL), του Ινστιτούτου Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών, του ΕΚΕΦΕ “Δημόκριτος”. Η πρώτη δημόσια παρουσίασή τους έγινε στους Αρχαιολογικούς Διαλόγους 2015. Στο φετινό εργαστήριο θα παρουσιαστεί η νέα ανεπτυγμένη εκδοχή τους.

 

Ομάδα παραγωγής παιχνιδιών:

Ινώ Θεοδώρου, Χριστίνα Θωμοπούλου, Χρήστος Μαρόγλου, Μαρία Μπέσσα, Αλεξάνδρα Παπαγιάννη, Παναγιώτης Τσιμπιρίδης, Γιώργος Φαραζής

 

Ομάδα οργάνωσης εργαστηρίου:

Ελεωνόρα Δουκουδάκη, Μπέτυ Ευαγγελινού, Ινώ Θεοδώρου, Χριστίνα Θωμοπούλου (συντονισμός), Ειρήνη Παπαδοπούλου, Αλεξάνδρα Παπαγιάννη. Κατερίνα Σκρουμπέλου, Γιώργος Φαραζής

 

Επιστημονικός & Τεχνικός Συντονιστής:

Στέλιος Χ. Α. Θωμόπουλος
 

 

Για την καλύτερη δυνατή οργάνωση δηλώστε συμμετοχή εδώ:

http://archaeological-workout-workshop.iit.demokritos.gr/node/7

Walk-in συμμετοχή εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις*.

*Σε περίπτωση που γεμίσουν διαθέσιμες θέσεις συμμετοχής και υπάρχει ζήτηση ενδέχεται να γίνει δεύτερο απογευματινό εργαστήριο. Περισσότερες πληροφορίες θα σταλούν μέσω ημέηλ (σε όσους/όσες δηλώσουν συμμετοχή) και μέσω του facebook event.

 

 

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στο cpt@iit.demokritos.gr

ή ακολουθείστε την εκδήλωση μέσω Facebook https://www.facebook.com/events/1737356926478964/


 

Το εργαστήριο αυτό γίνεται στα πλαίσια των Αρχαιολογικών Διαλόγων 2016 στη Μυτιλήνη με θεματική "Όρια και Σύνορα". Για το υπόλοιπο πρόγραμμα https://www.facebook.com/events/749882595144800/

SHARE

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟ

Διαβάστε επίσης
Άρθρα απο την ίδια κατηγορία